Uruchom wersję wysokiego kontrastu strony Powiększ wielkość textu na stronie

Projekty

GARDEROBA Festiwal Teatrów Niezależnych

Festiwal Teatrów Niezależnych GARDEROBA to jedno z najważniejszych cyklicznych wydarzeń artystycznych Białołęckiego Ośrodka Kultury i jednocześnie wielkie ogólnopolskie święto miłośników teatru. Pierwsza edycja Festiwalu, znanego wcześniej jako „Garderoba Białołęki”, została zorganizowana w 1999 r. Od tego czasu Festiwal przeszedł długą drogę zyskując rangę ogólnopolskiego wydarzenia. Podczas Festiwalu spotykają się, wymieniając doświadczenia, najlepsze zespoły z całego kraju. Ma on charakter otwartego dla publiczności przeglądu połączonego z konkursem, w trakcie którego Jury przyznaje nagrody finansowe w czterech kategoriach: najciekawsza inscenizacja, najlepszy reżyser, najlepsza aktorka oraz najlepszy aktor. Spektaklom konkursowym towarzyszą pokazy specjalne, koncerty, warsztaty i spotkania. Co roku program Festiwalu urozmaicony jest wydarzeniami towarzyszącymi.
W tym roku w Jury Festiwalowym zasiądą: Roma Gąsiorowska (aktorka teatralna i telewizyjna),  prof. dr hab. Jacek Kopciński (redaktor naczelny miesięcznika „Teatr”), Janusz Opryński (kierownik Teatru Provisorium), którzy po obejrzeniu spektakli zakwalifikowanych przez komisję konkursową  wyłonią zwycięzców.

20. jubileuszowa edycja Festiwalu Teatrów Niezależnych GARDEROBA odbędzie się w dniach 21-23.03.2019 rWydarzenie biletowane 10-40 zł (karnet: 60 zł – nie obejmuje pokazu mistrzowskiego Teatru Wierszalin „Dziady – Noc Druga).

PROGRAM FESTIWALU:

CZWARTEK 21.03.2019

10:00-13:00, scena Głębocka 66
Tancerz/Aktor – Ciało Myślące, warsztaty z Teatrem Chorea
Prowadzenie: Adam Biedrzycki, Małgorzata Lipczyńska

15:00/scena van Gogha 1 

Trzy ćwierci do śmierci, Karolina Martin (Białystok), spektakl konkursowy (KUP BILET)

Monodram lalkowy dla dorosłych inspirowany opowieściami z Supraśla, zebranymi i opracowanymi przez Wojciecha Załęskiego w zbiorze „Hecz precz stała się rzecz” oraz książką „Po trochu” Weroniki Gogoli.
Wszystko zaczęło się od prababki Weroniki, która przeniosła Śmierć przez rzekę i w ten sposób zapewniła kobietom w swojej rodzinie długowieczność. Jest to jednak dar problematyczny. Bohaterka pragnie zakończyć swój zbyt długi żywot. Wcześniej jednak musi dokonać rachunku sumienia. Czy ciąży na niej przekleństwo złych ludzi? A może sama odpowiada za swoje nieszczęście? Czy ktoś przyjdzie jej z pomocą?

Animacja materiału, śpiew: Zofia Straczycka, Magdalena Słowik
Muzyka na żywo: Paulina Kowalczyk, Piotr Klauza
Reżyseria światła: Maciej Iwańczyk
Obsada: Karolina Martin

16:30/scena van Gogha 1 

Gwoli Jakiejś Tajemnicy, Teatr Tetraedr (Racibórz), spektakl konkursowy (KUP BILET)

Młodzi aktorzy mierzą się z wymagającym przewodnikiem (jakim jest W. Gombrowicz) po świecie natury człowieka – pokrętnej, pełnej pozorów, fałszu, cynizmu, ze skłonnością do prowadzenia gier. W świecie pachnącym wrzosem i miętą, a jednak dziwnie nieprzekonywującym. Aktorzy żonglują wokół sprzecznych uczuć: oczarowania, niezrozumienia, hierarchii wyższości i niższości, rasy i wiary, stanu wyobcowania i pragnienia „przynależności”. Przez taki tygiel przeprowadzony jest młody, dojrzewający człowiek, pełen ufności i szlachetnych pobudek. Jest to opowieść „inicjacyjna”, o „przekroczeniu” dzieciństwa. „Biedne dziecię, okropnie cierpieć będzie, gdy dojdzie do świadomości. Dokona się w nim wówczas coś w rodzaju wewnętrznego pogromu.”

Reżyseria: Grażyna Tabor
Obsada: Agnieszka Rajda, Paulina Szincel, Oliwia Urbanowska, Marcin Franaszek, Kuba Tabor, Łukasz Czogalik

18:00/scena van Gogha 1 

Motyl, czyli publiczna egzekucja z muzyką na żywoTeatr Zamiast (Legnica), spektakl konkursowy (KUP BILET)

Bohater, skazaniec i „notoryczny samobójca” zaprasza publiczność w muzyczną podróż przez dziewięć kręgów piekielnych. Przeprawa ma formę koncertu, w którym wiersze Dantego przeplatają się ze spotkaniami z kolejnymi postaciami. Kto dziś zamieszkuje kolejne kręgi? Opowieści inspirowane prawdziwymi historiami próbują zmierzyć
się z definicją zła czy empatii oraz dokonać współczesnej reinterpretacji dantejskiej wizji piekła. Całości towarzyszy wykonywana na żywo muzyka tworzona przy użyciu syntezatorów analogowych. Spektakl zabawny i straszny, czasem balansujący na granicy teatru.

Scenariusz na motywach „Boskiej Komedii” Dantego Alighieri: Albert Pyśk
Muzyka: Albert Pyśk
Reżyseria i wizualizacje: Magda Drab
Obsada: Albert Pyśk

20:00/scena Głębocka 66 

Ghost Dance, Teatr Brama (Goleniów)– pokaz specjalny (KUP BILET)

Taniec ducha był rytuałem, będącym wyrazem głębokiego kryzysu cywilizacyjnego Indian w Ameryce Północnej pod koniec XIX wieku, gdy cywilizacja zachodnia zdominowała życie Indian. Zakazany taniec wykonywano w nadziei na Wielką Przemianę, która miała być końcem obecnego świata. W beznadziei czasów tańczono wierząc, że los się odmieni. Taniec został skutecznie zabroniony, co wiązało się z haniebną eksterminacją ludności i wymarciem kolejnej kolebki cywilizacji. Był to jeden z wielu krzyków rozpaczy wobec rozprzestrzeniającej się fali okrucieństwa kapitalizmu. Spektakl jest symbolicznym przywołaniem rytuału w obronie wymierających wartości.

Ghost dance” jest działaniem muzyczno- teatralnym inspirowanym twórczością własną oraz Allena Ginsberga, Patti Smith, twórczością ludową wymierających cywilizacji i manifestami antykapitalistycznymi.

Reżyseria: Daniel Jacewicz
Dźwięk: Jacek Gałkiewicz
Światło: Nikon Miedviediev
Obsada: Jenny Crissey, Anastasiia Miedviedieva, Lesja Szulc, Aleksandra Ślusarczyk, Patryk Bednarski, Oleh Nesterov, Wojciech Rosiński, Oliwier Szałagan

21:30 OFF – w jakiej sprawie?
Dyskusja po spektaklu 

Spektakl Teatru Brama stanie się punktem odniesienia w dyskusji o motywacjach, jakie kierują artystami teatru niezależnego w ich twórczej działalności. Czy off powinien być przede wszystkim „jakiś”? Zaangażowany? Misyjny? Polityczny? Eksperymentalny? A może wystarczy, by było po prostu dobry? Skąd biorą się oczekiwania, by artyści offu wypowiadali się „w sprawie” i czy są one dla nich szansą czy zagrożeniem?
Prowadzenie: Katarzyna Knychalska, paneliści: Janusz Opryński, Arti Grabowski, Daniel Jacewicz

PIĄTEK 22.03.2019

10-14.00, sala warsztatowa Głębocka 66
Czytanie dla teatru. Warsztat dramaturgiczny na podstawie Biesów Fiodora
Dostojewskiego. Prowadzenie: Janusz Opryński

15:00/scena Głębocka 66

Dziwaczki, DZIWACZKI (Wrocław) spektakl konkursowy (KUP BILET)

W świecie, gdzie śmierć sytuuje się na marginesie naszego codziennego doświadczenia, chcemy zadać sobie pytanie, czy współcześnie jesteśmy jeszcze w stanie doświadczyć jej w codziennym wymiarze. Martwe ciało, cisza, płacz, pozostawione przedmioty, ubrania i pustka miejsca stają się dla nas punktem odniesienia dla rozważań na temat mechanizmów pamięci, zapominania i roli wspomnień o zmarłych w budowaniu naszej tożsamości. W jaki sposób świat zmarłych oddziałuje na przestrzeń żywych? Czy żywi mogą wpłynąć na losy zmarłych? Czerpiąc inspiracje z dawnych obrzędów żałobnych różnych kultur i odwołując się do ludowej figury kobiety lamentującej w trakcie pogrzebu nazywanej „dziwaczką”, DZIWACZKI starają się odkryć kobiecy wymiar doświadczenia straty.

Reżyseria, scenariusz, choreografia i muzyka: Natasza Sołtanowicz
Dramaturgia, teksty piosenek: Joanna Kowalska
Scenografia, kostiumy: Marianna Lisiecka
Realizacja dźwięku: Grzegorz Bieńko
Asystent reżysera: Dagmara Antoniszyn                                                                                                                                Obsada: Malwina Brych, Katarzyna Faszczewska, Marta Franciszkiewicz, Zuzanna Kotara, Joanna Kowalska, Natalia Maczyta-Cokan, Martyna Matoliniec, Joanna Sobocińska, Kinga Zygmunt

17:30/scena Głębocka 66

Prezydent w kłopotach, Teatr Pijana sypialnia (Warszawa), spektakl konkursowy (KUP BILET)

Pijana Sypialnia po raz kolejny sięga do zapomnianej literatury. „Pan Prezydent Miasta Krakowa w kłopotach” Józefa Narzymskiego to dramat z 1871 roku. Powstanie Kościuszkowskie, bojówki narodowców śpiewających pieśni patriotyczne, morderstwa, walka o władzę i pieniądze, obłuda polityków, a w tle wielka miłość młodych ludzi.

Adaptacja i reżyseria: Stanisław Dembski, Sławomir Narloch
Opracowanie muzyczne i przygotowanie wokalne: Daniel Zieliński
Ruch sceniczny: Blanka Miętkiewicz
Obsada: Sebastian Słomiński, Blanka Miętkiewicz, Klara Chauvin, Jan Bogdaniuk, Katarzyna Lasota, Wojciech Gawrych, Jakub Pawlak, Aleksandra Dudczak, Maja Piątkowska, Agnieszka Kijewska, Aleksandra Gajek, Karolina Lichocińska, Michał Zieliński, Paweł Wieliczko, Dominik Lubecki, Magdalena Czuba, Paulina Dulla, Zuzanna Błońska-Romanowska, Adam Hadi, Sławomir Narloch, Dominika Kucharyk, Konrad Komosiński, Dawid Pietrzak Wykonanie muzyki na żywo: Orkiestra Teatru Pijana Sypialnia: Kamilla Adamska/Bartłomiej Słojewski, Magdalena Górska, Joanna Pomykała/Milena Krupińska, Maria Wierzbicka, Paweł Kielak

20:00/scena van Gogha 1 

Dziady – Noc Druga, Teatr Wierszalin (Supraśl)– pokaz mistrzowski (KUP BILET)

Przeczytać Mickiewicza – to jedno. Zrozumieć Mickiewicza – to drugie. Ale usłyszeć Mickiewicza, to coś jeszcze zupełnie innego. Osobiście, po dwóch latach spędzonych na pracy nad „Dziadami”, mam wrażenie, że są one wielką partyturą. Ta muzyka ukryta jest w słowach, to requiem dedykowane męczennikom „narodowej sprawy”.
Piotr Tomaszuk

Charakterystyczną estetykę i światopoglądową perspektywę Teatru Wierszalin w Supraślu ukształtowała fascynacja dziedzictwem kulturowym pogranicza europejskiej cywilizacji. Oblicze teatru cechuje niezwykła prostota, spektakle nasycone są muzyką i śpiewem, drewniane rzeźby, figury i maski współistnieją z żywymi aktorami.

Teatr Wierszalin jest laureatem wielu prestiżowych nagród, m.in. Fringe First – Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego (trzykrotne wyróżnienie), The Herald Angel Awards, Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych Raport czy Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Spektakle Teatru Wierszalin prezentowane były w wielu miejscach na świecie: w Indiach, Stanach Zjednoczonych, Australii, Japonii i niemal całej Europie.

Reżyseria i inscenizacja: Piotr Tomaszuk
Scenografia: Mateusz Kasprzak
Muzyka: Jacek Hałas
Wykonanie partii instrumentalnych: Adrian Jakuć-Łukaszewicz, Piotr Tomaszuk
Obsada: Rafał Gąsowski, Piotr Tomaszuk, Dariusz Matys, Monika Kwiatkowska, Sylwia Nowak/Katarzyna Wolak, Barłomiej Olszewski, Vitalij Kuprianov/Adam Milewski

21:30 Siła romantyków. Powrót Dziadów na współczesną scenędyskusja i spotkanie z twórcami

Za sprawą wolności odzyskanej przez Polskę w 1989 roku, dramat romantyczny miał zniknąć z repertuaru polskich teatrów i rzeczywiście początek polskiej transformacji przebiegał pod hasłami „końca historii” i „modernizacji” życia Polaków. Narastające konflikty społeczne, zburzyły ten optymistyczny projekt i – przebudziły w Polakach świadomość romantyczną. Paradoksalnie, reakcją na tę nową sytuację kulturową stały się krytyczne inscenizacje Dziadów Adama Mickiewicza, jakby młodzi reżyserzy: Paweł Wodziński, Michał Zadara, Radosław Rychcik chcieli przegnać romantycznego ducha pastiszem romantycznego dramatu. Ale powrót Dziadów odnowił też zainteresowanie siłą romantycznej poezji, jej wymiarem egzystencjalnym, filozoficznym i mistycznym. Dowodem spektakle wyreżyserowane przez Pawła Passiniego i Piotra Tomaszuka. To dzięki ich inscenizacjom polski teatr na nowo odkrywa „człowieka wewnętrznego” i otwiera „drzwi do zaświatów”, a także pyta o wspólnotę ludzi wychowanych na poezji Mickiewicza, Słowackiego i innych polskich romantyków.
Prowadzenie: dr. hab. Jacek Kopciński (Instytut Badań Literackich Państwowej Akademii Nauk)
Paneliści: dr. Maria Makaruk (Instytut Literatury UW), Piotr Tomaszuk (Teatr Wierszalin), Rafał Gąsowski (Teatr Wierszalin)

SOBOTA 23.03.2019

9:00- 12:00 sala warsztatowa van Gogha 1
Praca aktora nad sobą. Systemy komunikacji, warsztaty aktorskie
Prowadzenie: Łukasz Lewandowski

12:00/scena van Gogha 1

Raport Panika, Arti Grabowski (Kraków) spektakl konkursowy (KUP BILET)

Spektakl, w którym każda scena wyprowadza widza na paniczne manowce stereotypowych przywar, oceany fobii i bagna hipokryzji. Arti rozprawia się również ze sobą, dumą patriotycznego frustrata z egocentrycznymi skłonnościami; szuka źródeł narodowych infekcji, ksenofobicznych lęków, niechęci do inności i ogólnego braku  tolerancji. Na koniec serwuje lekcję „Bon ton”, widelcem wytyka brak zasad etykiety, kindersztuby, empatii, ale nade wszystko gorzko-ironicznie biczuje nas i siebie wstydem. Spektakl oparty na motywach „Dziennika panicznego” Rolanda Topora i tekstach własnych.

Reżyseria: Marek Kościółek
Konsultacja reżyserska: Daniel Jacewicz
Scenariusz: Arti Grabowski
Technika świateł i muzyki: Piotr Jaszczuk-Śnieguła
Obsada: Arti Grabowski

14:30/scena van Gogha 1

Rzeczy Psychoteatr (Wrocław) spektakl konkursowy (KUP BILET)

Tkwię w przestrzeni uczuć wygodnych. W miejscu, gdzie natura ludzka dotyka niewidzialnej granicy między dobrem a złem. Tam gdzie krzyżują się drogi przypadkowych ludzi, którzy miną się, aby znów się spotkać. Zadadzą sobie ból, aby przekonać się, czy potra ą kochać… Ile będą chcieli zaryzykować, poświęcić, zyskać, zabrać sobie nawzajem?
A ja? Jestem kawałkiem ciała, które mogę ci dać.

Reżyseria, scenariusz, choreografia: Angelika Pytel
Asystent reżysera: Sebastian Zakrzewski
Muzyka, kompozycje i produkcja: Paweł Rychert
Melodie i słowa: Angelika Pytel
Reżyseria i realizacja światła, produkcja: Sebastian Zakrzewski
Obsada: Sebastian Ryś/Michał Szafrański, Angelika Pytel, Elżbieta Galant, Jan Kardasiński, Magdalena Milecka, Malwina Szymaszek

16:30/scena van Gogha 1

Wanda Wasilewska, Fundacja Rezonanse Kultury (Legnica), spektakl konkursowy (KUP BILET)

Wanda postrzegana zazwyczaj stereotypowo jako zdrajczyni ojczyzny czy kochanka Stalina pojawia się 54 lata po swojej śmierci, by powiedzieć o uwikłaniach rodzinnych, o uwikłaniach w historię i z dystansu spojrzeć na losy współczesnej Polski. Co by się stało, gdyby Wanda Wasilewska przybyła do nas 54 lata od własnej śmierci?Co mogłaby powiedzieć? Za czym tęsknić? Jak patrzyłaby na współczesną Polskę? Takie pytania i wiele innych zadajemy, nie na wszystkie znajdując jednoznaczną odpowiedź. Monodram powstał w oparciu o biografię Wandy Wasilewskiej.

Scenariusz i reżyseria: Aleksandra Skorupa
Reżyseria światła: Marta Seredyńska
Obsada: Kamila Banasiak

18:00/scena van Gogha 1

Bóg mordu, Zespół Teatru 13 (Warszawa), spektakl towarzyszący (KUP BILET)

Po szkolnym incydencie, w którym jeden chłopiec wybił drugiemu dwa przednie zęby, ich rodzice spotykają się, aby sporządzić oświadczenie dla agencji ubezpieczeniowej. Dwa spokojne małżeństwa, dużo kurtuazji i konwenansów – czy może wydarzyć się coś złego? Stopniowo grzeczność zaczyna ustępować miejsca nerwom, frustracji i… rękoczynom. „Bóg mordu” to świetnie napisany tekst, rozpisany na popisowy kwartet aktorski. Wiwisekcja życia społeczno-rodzinnego, ukazanego jako efektowna, ale pusta w środku wydmuszka Jest to jeden z najgłośniejszych
utworów Yasminy Rezy, wystawiany w wielu teatrach za granicą, ale też uwielbiany przez polską widownię.

Scenariusz: Yasmina Reza
Przekład: Barbara Grzegorzewska
Reżyseria: Aneta Muczyń
Obsada: Joanna Rucińska, Marcin Majkut, Maja Jakuszko, Filip Pietkiewicz-Bednarek

Łyk historii:

W 2018 roku Garderobie towarzyszył pokaz mistrzowski przedstawienia „Orestes” w reżyserii Michała Zadary z CENTRALI oraz koncerty Justyny Jary Pompadur z projektem „Krwawe ballady” i duetu Rebeka. W poprzednich latach były to m.in. „Teczki” Teatru Ósmego Dnia, „Scenariusz dla nieistniejącego, lecz możliwego aktora instrumentalnego” Jana Peszka czy „Biesiada u hrabiny Kotłubaj” Ireny Jun. Jury, które ocenia inscenizacje to wybitni przedstawiciele środowiska teatralnego. W poprzednich latach w skład jury wchodzili m.in.: Jacek Kosiński, Jarosław Gajewski, Maciej Wojtyszko, Adam Woronowicz, Jacek Sieradzki, Łukasz Drewniak, Irena Jun i Jacek Cieślak. W 2018 roku była to Joanna Trzepiecińska, aktorka teatralna i filmowa, Jacek Kopciński, redaktor naczelny miesięcznika „Teatr” oraz Marcin Zawada, zastępca dyrektora Teatru Syrena i wieloletni dyrektor artystyczny festiwalu Demoludy. Zmagania zespołów oceniała i nagradzała tzw. Loża Teatrów Białołęckich, w skład której wchodzili przedstawiciele teatrów działających w BOK.

Zdobywcą Grand Prix XIX Garderoby Białołęki został  Teatr Układ Formalny za spektakl „#[+#@!? (słowo na G)” .